-
6 september 2017
Jaarcongres Public Controlling 2018
Programma Jaarcongres Public Controlling 2018
12 april 2018, 10.00 - 18.00 uur
De public controller en de effectiviteit van publiek maatschappelijke organisaties
De doelstellingen van publiek maatschappelijke organisaties hebben direct maatschappelijke invloed en liggen vaak op de langere termijn. Het op koers brengen en houden van deze publiek maatschappelijke organisaties is geen sinecure, waarbij het vaststellen hoe doelmatig wordt gehandeld een groot vraagstuk is.
-
4 september 2017
Mastercourse Publieke Sector 15, 16 en 17 november
Mastercourse Publieke Sector 15, 16 en 17 november
Mastercourse Publieke Sector
Datum: 15, 16 en 17 november 2017
Locatie: Zwolle
PE: 23 -
14 maart 2017
Mastercourse Publieke Sector 14, 15, 16 en 17 juni
Mastercourse Publieke Sector 14, 15, 16 en 17 juni
Mastercourse Publieke Sector
Datum: 14, 15, 16 en 17 juni 2017
Locatie: Nunspeet
PE: 23 -
18 april 2016
Dagvoorzitter EICPC jaarcongres René ten Bos wint belangrijke prijs!
René ten Bos, hoogleraar filosofie en managementfilosofie in Nijmegen en onze dagvoorzitter tijdens het EICPC jaarcongres 2016 wint de Socrates wisselbeker! Lees verder: Trouw
-
7 april 2016
De kans op een boete voor een datalek voor gemeenten
Op grond van de Wet melding datalatlekken kunnen fikse boetes worden opgelegd. In haar collumn legt Wolfje Mijnders uit dat dit naar haar idee wel mee zal vallen. de angst regeert en dat is volgens haar niet nodig.
-
7 april 2016
Puzzelen aan een visie op de lerende publieke sector
Vorig jaar organiseerde PBLQ haar eerste conferentie voor beleidsmakers en vakgenoten van binnen en buiten de overheid over de vraag hoe leren en ontwikkelen bijdraagt aan het verbeteren van de kwaliteit van de Rijksdienst.
-
10 juli 2015
Krachten rond de risico-regelreflex beschreven en geïllustreerd in 27 voorbeelden
Een naslagwerk over de omgang met maatschappelijk gevoelige risico's voor het openbaar bestuur.
Download "Krachten rond de risico-regelreflex beschreven en geïllustreerd in 27 voorbeelden"
De risico-regelreflex is een term die sinds zijn introductie in 2010 steeds meer gebruikt wordt. Het verschijnsel wordt breed herkend onder bestuurders, volksvertegenwoordigers, ambtenaren, wetenschappers en journalisten, maar wordt op uiteenlopende manieren geduid. Deze publicatie geeft een uitgebreide definitie van de risico-regelreflex, die duidelijk maakt dat het gaat om de valkuil om na het bekend worden van een risico of naar aanleiding van een incident maatregelen te nemen die in wezen ondoordacht zijn. Zulke maatregelen kunnen de vorm hebben van wet- en regelgeving, normstelling, toezicht of voorzieningen.
-
24 juni 2015
Minister Blok neemt nieuwe Governancecode woningcorporaties in ontvangst
Huurders en gemeenten beter betrekken bij het beleid en verandering van cultuur en gedrag bij woningcorporaties. Dat zijn de belangrijkste doelen van de nieuwe Governancecode woningcorporaties. Minister Blok en vertegenwoordigers van de VNG en de Woonbond ontvingen dinsdag 23 juni 2015 de nieuwe code uit handen van Aedes-voorzitter Marc Calon en voorzitter van de Vereniging van Toezichthouders in Woningcorporaties (VTW) Heino van Essen.
In de code staan richtlijnen voor bestuurders en toezichthouders voor goed bestuur en toezicht. Deze zijn gebaseerd op vijf principes:
- Waarden en normen hanteren die passen bij de maatschappelijke opdracht
- Aanspreekbaar zijn en verantwoording afleggen
- Geschiktheid (toets voor benoeming en permanente educatie)
- In dialoog gaan met huurders en gemeenten
- Risicobeheersing van activiteiten
-
10 juni 2015
Rinnooy Kan: 'Bepalen betekent betalen'
Gemeenten moeten en mogen meer bepalen. Maar dan moeten zij ook de afweging taken/middelen kunnen maken. Bepalen betekent betalen, ook dat is lokale democratie!’
Dat is de conclusie van de commissie Financiële ruimte voor gemeenten. Op verzoek van de VNG boog deze commissie onder leiding van Alexander Rinnooy Kan zich over een nieuwe vormgeving van de gemeentelijke financiën. Een vormgeving die de (verruimde) verantwoordelijkheid van gemeenten weerspiegelt.
-
9 juni 2015
Regionale verschillen in langdurige zorg
Bestaande regionale verschillen in het gebruik van langdurige zorg laten zich niet makkelijk verklaren. Het is onzeker of het kabinet hierdoor een bezuiniging van € 0,5 miljard op het zorggebruik van ouderen en chronisch zieken kan realiseren. Diepgaander onderzoek is nodig om vast te stellen of doelmatiger gebruik van langdurige zorg in instellingen of aan huis mogelijk is door de regionale verschillen te verkleinen. Dit komt naar voren uit het rapport Regionale verschillen in de langdurige zorg van de Algemene Rekenkamer.
- Vorige pagina
- 1
- ...
- 5
- 6
- 7
- 8
- Volgende pagina