In 5 stappen naar SMART Big Data Analytics
22 mei 2015
Veel professionals en leiders herkennen inmiddels het potentieel van Big Data. Ze weten dat ze er veel van bezitten, en dat er nog meer veel meer van beschikbaar is, maar de meesten weten nog niet wat ze er mee moeten doen. Big Data goeroe Bernard Marr beschrijft de praktische vijf stappen om te komen van niks tot slimme data analyses.
De wereld wordt steeds slimmer. Deze evolutie is zelfs zichtbaar in de meest traditionele industrien, zoals de visserij. In plaats van - zoals vanouds - puur te vertrouwen op een kompas en ‘insider knowledge’ doorgegeven door generaties vissersfamilies, koppelt de hedendaagse visser sensoren aan vissen en worden scholen opgespoord met de meest geavanceerde GPS-systemen. Soortgelijke voorbeelden duiken op in de sport, de landbouw, de gezondheidszorg, de retail en zelfs in zoiets magisch als de liefde. Aan de basis van deze slimme revolutie staat Big Data.
Veel professionals en leiders herkennen inmiddels het potentieel van Big Data. Ze weten dat ze er veel van bezitten, en dat er nog meer veel meer van beschikbaar is, maar de meesten weten nog niet wat ze er mee moeten doen. Big Data goeroe Bernard Marr beschrijft de praktische vijf stappen om te komen van niks tot slimme data analyses.
De wereld wordt steeds slimmer. Deze evolutie is zelfs zichtbaar in de meest traditionele industrien, zoals de visserij. In plaats van - zoals vanouds - puur te vertrouwen op een kompas en ‘insider knowledge’ doorgegeven door generaties vissersfamilies, koppelt de hedendaagse visser sensoren aan vissen en worden scholen opgespoord met de meest geavanceerde GPS-systemen. Soortgelijke voorbeelden duiken op in de sport, de landbouw, de gezondheidszorg, de retail en zelfs in zoiets magisch als de liefde. Aan de basis van deze slimme revolutie staat Big Data.
Big Data - of Smart Data - zoals Bernard Marr, auteur van het nieuwe praktische boek ‘Big Data: Using SMART Big Data Analytics To Make Better Decisions and Improve Performance’ - het liever noemt is de wereld aan het veranderen. De hoeveelheid data neemt exponentieel toe momenteel, maar de hoeveelheid is voor de meeste beslissers grotendeels irrelevant. Het gaat erom hoe je het inzet om te komen tot waardevolle inzichten.
Marr legt volgens het SMART-model uit hoe bedrijven de vruchten kunnen plukken van data in hun processen en besluitvorming. Deze vijf stappen zijn:
1. Start met strategie
2. Meet de benodigde data
3. Analyseer die data
4. Rapporteer je bevindingen
5. Transformeer je business en besluitvorming
Lees meer op FM.nl.